جوانانمجله شجر

پیکسل چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

پیکسل سنجاقی به انگلیسی pin-back button در واقع همان دایره های جذابی هستند که معمولا بوسیله یک عدد سنجاق یا آهنربا به وسایل و یا لباس شما میچسبند و طرح های گوناگونی رو آنها قابل چاپ است.

آنچه در این مقاله میخوانید...

پیکسل چیست؟

پیکسل سنجاقی به انگلیسی pin-back button در واقع همان دایره های جذابی هستند که معمولا بوسیله یک عدد سنجاق یا آهنربا به وسایل و یا لباس شما میچسبند و طرح های گوناگونی رو آنها قابل چاپ است. آیا میدانید نام دیگر پیکسل چیست؟ پیکسل در زبان عامیانه به نام بج سینه هم شناخته میشود و داستان شکل گیری آن هم بسیار جالب است.

مختصری در مورد تاریخچه پیکسل سنجاقی

تاریخچه پیکسل چیست؟

به گزارش خبرگزاری شجر نیوز، جالب است بدانید از پیکسل در ابتدا برای کمپین های تبلیغات انتخاباتی ایالات متحده در سال 1896 استفاده شده است. البته استفاده از اشکالی مانند بج سینه از سال 1787 گزارش شده است. Josiah Wedgewood یکی از افراد جنبش آزادی خواهی ضد برده داری بریتانیایی از یک تگ لاین (جمله ای کوتاه و تاثیرگذار) تحت عنوان: آیا من آدم و برادر شما نیستم؟ برای دگرگونی فضای سیاسی استفاده کرد.

در سال 1789 حامیان جورج واشنگتن به گردن خود دایره هایی با شعار های سیاسی آویزان کرده بودند و این سبک جدیدی از تبلیغات انتخاباتی در مقایسه با پلاکارد و بیلبورد مورد استقبال قرار گرفت.

در سال 1860 نیز آبراهام لینکن از تصاویر چاپی روی اشکل هندسی که مانند بج سینه بودند برای پیشبرد اهداف تبلیغات خود استفاده می کرده است.

اما در سال 1893 Benjamin S. Whitehead با استفاده از مواد سلولوئید توانست روشی برای محافظت از تصاویر چاپ شده پیدا کند و سه سال بعد وی با کمک یکی از دوستان خود، با ایجاد یک پایه فلزی (پین) توانست اولین پیکسلی که امروزه میشناسیم را طراحی و اختراع کند. جالب است بدانید اولین استفاده از پیکسل برای تبلیغات آدامس و دخانیات استفاده میشده است. بعد ها نیز شرکت کیلوگ (یکی از بزرگترین شرکت های صنایع غذایی آمریکا) بطور عمده تحت عنوان جایزه از پیکسل داخل بسته بندی محصولات خود استفاده کرد.

از آن سالها بسیار میگذرد و پیکسل وسیله ای محبوب بین جوانان شده است و علاوه بر این اکثرا برای رساندن مفاهیم جهانی صلح آمیز مانند روز سرطان پستان، روز جهانی ایدز، میلاد رسول اکرم (ص) و … مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر این هر طرحی که فکر کنید از سلبریتی هایی که دوست دارید تا تصاویر گرافیکی هر بازی که مورد علاقه شماست، قابلیت چاپ روی پیکسل، این دایره های رنگی را دارد.

پیکسل یعنی چه؟

پیکسل در اصل در ادبیات عامیانه ایرانی به دو منظور استفاده میشود که یکی به اشتباه جای دیگری مورد استفاده قرار میگیرد. پیکسل (Pixel) در تصاویر دیجیتالی به معنای کوچکترین ساختار یک عکس است. اصطلاحی که عمدتا جای پیکسل دیجیتالی مورد استفاده قرار میگیرد، بج سینه یا Pin-Back Button است. اطلاعات بیشتر در بخش فناوری شجر نیوز.

اصطلاح پیکسل و مگاپیکسل معمولا در رشته عکاسی و دوربین های فیلم برداری مورد استفاده قرار میگیرد و معمولا به دلیل برتری کیفیت دوربین ارائه میشود.

پیکسل سنجاقی چیست؟

پیکسل سنجاقی چیست؟

اگر به پشت پیکسل یا بج سینه دقت کنید، معمولا سنجاق یا سوزنی را مشاهده میکنید که برای اتصال پیکسل به سطوح مختلف استفاده میشود. پیکسل سنجاقی را در انواع طرح ها و مدل های مختلف چاپ و عرضه میکنند و معمول ترین نوع مورد استفاده پیکسل است.

انواع پیکسل از نظر جنس و شکل

  • پیکسل سنجاقی

استفاده از پیکسل بعنوان هدیه ای تبلیغاتی، با سفارش و عرضه پیکسل سنجاقی صورت میگیرد که به به دلیل امکان تولید عمده و دسترسی راحت، قیمت آن هم ارزان تر تمام میشود.

  • پیکسل جاکلیدی

پیکسل یا بج سینه گاهی اوقات با کمی تغییر کاربری، تبدیل به آویزی زیبا برای کلید های ما میشود تا با هر بار دیدن آن، انرژی بیشتری برای ادامه کار بگیریم.

  • پیکسل مگنتی

تا به حال شاید بار ها دیده باشید که تصاویر یک خانواده روی یخچال به عنوان نماد همبستگی زده شده است! با چاپ تصاویر خانوادگی خود روی پیکسل مگنتی، هنگام دورهمی ها به گذر خاطرات نگاهی بیندازید.

  • پیکسل گیره ای

پیکسل گیره ای بجای استفاده از سوزن و سنجاق که تیز هستند، از گیره برای نگه داشتن خود روی لباس استفاده میکند. این طرح از پیکسل کمی خاص است و باید برای سفارش آن از قبل با مجتمع چاپی مورد نظر هماهنگ کنید.

  • پیکسل فلزی

فلزی اشاره به جنس لایه زیرین پیکسل سنجاقی دارد که معمولا هم با فلزی ساخته میشود. پیکسل فلزی در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ امکان چاپ دارد و معمولا هم به شکل دایره ایست.

  • پیکسل پلاستیکی

پلاستیک شاید پرمصرف ترین اختراع تاریخ بشر بوده است که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی، مشکلات زیادی برای محیط زیست بوجود آورده است. پیکسل ها هم به علت سبک تر شدن و کمتر شدن قیمت تمام شده به سمت پلاستیکی شدن پیش رفته اند و پیکسل پلاستیکی به هدیه ای محبوب تبدیل شده است.

پس بطور کلی پیکسل ها را میتوان در ابعاد دایره ای، مستطیلی، مربعی و بیضی شکل ساخت و این پیکسل های سنجاقی در انواع جنس فلزی، پلاستیکی و چوبی قابل ساخت هستند. از نظر قطر هم باز سفارشی سازی پیکسل دست مشتری را باز نگه میدارد و معمولا هم از نوع پیکسل سنجاقی است.

کاربرد پیکسل چیست؟

کاربرد پیکسل چیست؟

پیکسل سنجاقی شاید امروزه کمی از محبوبیت خود را از دست داده باشند، اما همچنان برای مردم بخصوص رده سنی نوجوان و جوان بسیار محبوب است. محبوبیت بالا و قیمت مناسب پیکسل هم باعث میشود شرکت های مختلف در کنار هدایای تبلیغاتی خود مانند لیوان، کیف و … پیکسل سنجاقی را حتما در نظر بگیرند.

  • کاربرد پیکسل برای کارکنان شرکت

اگر در شرکتی کار می کنید که اغلب میزبان رویداد، نمایشگاه، کنفرانس و غیره هستید؛ استفاده از پیکسل برای شناسایی افراد میتواند بسیار کمک کننده باشد. علاوه بر این برای جشن های شرکت مانند سالگرد تاسیس، استفاده از بج سینه هایی متناسب با شخصیت هر فرد و با طرح کلی شرکت میتواند ایده جذابی باشد.

  • استفاده از پیکسل در جشن ها و کمپین ها

قیمت و ابعاد مناسب پیکسل ها باعث استفاده از آنها برای هدایا در جشن ها یا کمپین های تبلیغاتی شده است. حمل و نقل راحت تعداد زیاد پیکسل سبب شده است برای برخی از رویداد ها که در خارج از کشور برگزار میشود هم از بج سینه استفاده شود.

  • هدایای دم دستی و زیبا

برای برگزاری جشن سیسمونی یا فارغ التحصیلی کودک خود در حال تدارک دیدن هستید؟ سفارش پیکسل برای هدیه به افراد حاضر در میهمانی یکی از برنامه های ارزان و جذاب است. پیکسل هایی با طرح کارتونی و سن کسی که تولدش است بخصوص برای تم های تولد مورد استفاده قرار میگیرد.

  • اکسسوری جذاب برای نسل جوان

پیکسل و سنجاق روی آن قابلیت نصب روی هر سطحی را دارند که از جمله آنها میتوان به پیراهن، کیف، کلاه، شلوار و … اشاره کرد. چنین اکسسوری هایی با طرح های جذاب، مورد علاقه قشر جوان جامعه میباشد.

  • جمع کردن کلکسیون پیکسل

تقریبا هر فردی علاقه خاصی به یک تیم باشگاهی، شهری زیبا، گروه موسیقی، ائمه و … دارد. قابلیت چاپ هر طرحی روی پیکسل این امکان را به افراد میدهد که در هر تعدادی که بخواهند، طرح مورد نظر خود را روی پیسکل چاپ کنند. ایده برای جمع کردن کلکسیون بسیار زیاد است؛ به عنوان مثال برای تیم پرسپولیس میتوان پیکسل تمام بازیکن ها از قدیم تا جدید، جام های باشگاه، لحظات به یاد ماندنی و … را روی پیکسل چاپ و نگهداری کرد.

پیکسل را کجا بزنیم؟

کاربرد پیکسل سبب میشود استفاده از آن روی بسیاری از وسایل امکان پذیر باشد اما اینکه پیکسل را کجا بزنیم امری کاملا شخصی است. پیکسل را معمولا روی پیراهن، تیشرت، کیف، کوله پشتی، یخچال و … نصب میکنند.

ساختار پیکسل

پیکسل عموما دارای 3 قسمت اصلی شامل موارد زیر است:

  • لایه رویی پیکسل که بصورت سلفون روی تصویر و متن چاپ شده قرار میگیرد.
  • طرح چاپی روی پیکسل که بعد از طراحی با ابزار های گرافیکی، باید بصورت دایره ای هم سایز پیکسل چاپ شود.
  • قسمت پشت پیکسل سنجاقی که دارای گیره، آهنربا یا سوزن سنجاقی است.

نحوه ساخت پیکسل در خانه

ساخت پیکسل در خانه

برای ساخت پیکسل در خانه معمولا نیاز به یک دستگاه مخصوص ساخت پیکسل سنجاقی خواهید داشت.در صورتی که این دستگاه را در خانه ندارید باز هم با خرید پیکسل خام میتوانید طرح خود را چاپ کرده و بین لایه محافظ و بدنه پیکسل قرار دهید. فقط هنگام طراحی تصویر چاپی حتما سایز آن را با ابعاد پیکسل تطبیق دهید تا به مشکلی برنخورید.

علاوه بر این، در ویدئو زیر بصورت کامل نحوه ساخت یک پیکسل در خانه و با دستگاه مخصوص را شرح داده ایم.

لازم به ذکر است که شما با ابزارهای ساده تری همچون دکمه، در نوشابه، توری پلاستیکی و … هم می توانید برای خود، پیکسل های زیبا درست کنید، فقط نیاز به کمی خلاقیت است.

قیمت پیکسل چگونه است؟

پیکسل یا بج سینه کالایی تبلیغاتی است که هزینه معقولی برای شرکت ها در بر دارد. علاوه بر این هدیه ای مناسب برای نوجوانانی است که نیاز به خرید هدیه ای اقتصادی ولی خلاقانه برای دوستان خود دارند. قیمت پیکسل معمولا در محدود 2 تا 10 هزار تومان عددی متغیر است اما اگر تعداد سفارش شما بالا برود، قطعا بهای کمتری به ازای هر یک عدد خواهید پرداخت.

بچ سینه، یک قطعه فلزی یا پلاستیکی است که روی کت و لباس نصب می شود و بیشتر برای کارهای سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه بچ سینه، هزینه بیشتری هم دارد و از نظر جنس، شکل و اندازه هم با پیکسل متفاوت است.

پیکسل معمولا از قلع، پلی اتیلن و روکش های فلزی تولید می شود و یک سنجاق در پشت را هم شامل می شود.

به پیکسلی که در پشت آن از سنجاق یا سوزنی برای اتصال استفاده می شود، پیکسل سنجاقی می گویند. اندازه پیکسل هم می تواند از 25 تا 75 میلی متر و بسته به نیاز شما متفاوت باشد.

یکی از کاربردهای پیکسل، استفاده از آن روی لباس است. بهترین محل برای پیکسل لباس، روی سینه است اما شما می توانید از آن در بخش های دیگر هم استفاده کنید و حتی به عنوان اکسسوری روی کیف خود، آن را نصب کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. ممنون از اطلاعات بخصوص ویدئو در خصوص ساخت پیکسل تو خونه🎉✨

  2. سلام. خیلی ممنون بابت مطلب کاملتون. به خصوص ویدیوی آموزشیتون که به من خیلی کمک کرد.
    من به تازگی وارد این کار شدم. میخواستم بدونم معمولا چه سایزی از پیکسل تقاضای بیشتری داره که بیشتر تمرکزمو رو اون بزارم.

    1. خوشحالیم که براتون مفید بوده.
      معمولا از سایز 44 پیکسل سنجاقی و سوزنی بیشتر استفاده میشه و تقاضای بیشتری داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.