صنعت و تجارتاخباراقتصادخبر مهم

ایجاد ۳۸ شهرک صنعتی جدید در استان تهران طی دو ماه آینده

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار تهران از صدور پروانه برای ۳۸ لکه‌ صنعتی به عنوان شهرک صنعتی طی دو ماه آینده در این استان خبر داد و گفت: نرخ بیکاری استان تهران با کاهش ۱.۷ درصدی نسبت به سال گذشته به ۷.۲ رسیده است.

ایجاد ۳۸ شهرک صنعتی جدید در استان تهران طی دو ماه آینده

به گزارش شجرنیوز، حشمت‌الله عسگری، معاون هماهنگی اقتصادی استاندار تهران در حاشیه نشست فرمانداران استان تهران به میزبانی شهرستان دماوند در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر در حوزه اقتصادی استان تهران اظهار کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های جدیدی در حوزه اقتصادی استان تهران ایجاد شد و محدودیت‌هایی که از سوی دولت در ادوار گذشته اعمال شده بود، برداشته شد.

وی افزود: در همین راستا، تحرکات خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری و اشتغال با اصلاح محدودیت‌های مربوط به شعاع ۱۲۰ کیلومتری اتفاق افتاد و امروز زمینه برای توسعه واحدهای صنعتی فراهم شده است.

تاکنون ۷۲ هزار فرصت شغلی در استان تهران ایجاد شده است

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار تهران گفت: بر همین اساس، اخیراً زمینه توسعه طرح‌های شهرک‌های صنعتی در استان تهران فراهم شده و شهرک‌های خصوصی و غیردولتی از معافیت‌های مربوط به تغییر کاربری برخوردار شدند؛ مجموع این اقدامات ظرفیت بسیار ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری در استان تهران به همراه داشته است.

عسگری با اشاره به آخرین آمار نرخ بیکاری در استان تهران تصریح کرد: بر اساس آخرین آماری که از نرخ بیکاری منتشر شده، استان تهران کاهش ۱.۷ درصدی نرخ بیکاری را نسبت به سال گذشته دارد؛ نرخ بیکاری استان تهران در تابستان سال گذشته، ۸.۹ درصد بود که این عدد در سال جاری به ۷.۲ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: تعهد اشتغال‌زایی استان تهران در سال جاری، ۱۱۴ هزار فرصت شغلی است که باید از محل پرداختی‌ها، سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، موافقات اصولی و … ایجاد شود که تاکنون ۶۴ درصد یعنی حدود ۷۲ هزار فرصت شغلی در استان تهران در سامانه به ثبت رسیده است.

شهرک‌های صنعتی با کمبود نیروی کار مواجه هستند

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار تهران با بیان اینکه سامانه کار نسبت به ادوار گذشته، با اتصال به دیگر سامانه‌های ثبت‌احوال، کارمندی و … صحت سنجی می‌شود و دقت نظر بالاتری دارد، تأکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال جاری، بیش از ۱۰۰ درصد از آنچه تعهد اشتغال برای استان تهران است، محقق شود.

عسگری در خصوص حوزه نیروی کارگری مورد نیاز واحدهای تولیدی اظهار داشت: کماکان نیروی ماهر با تسهیلات تکمیلی مورد نیاز واحدهای تولیدی استان تهران است، اما در بحث نیروی نیمه‌ماهر و غیرماهر تقریبا شهرک‌های صنعتی با کمبود نیروی کار مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه با کاهش هزینه‌های کارگران به دنبال حضور مستمر آنان در شهرک‌های صنعتی هستیم، افزود: واحدهای مسکن کارگری باید در جوار شهرک‌های صنعتی ساخته و روند انتقال کارگران به شهرک‌های صنعتی تسهیل شود؛ مجموعه این اقدامات انگیزه کارگران را برای حضور در شهرک‌های صنعتی افزایش می‌دهد.

پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تولید در استان تهران

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار تهران ادامه داد: آنچه طی یک سال گذشته برای حمایت از تولید از محل‌های مختلف اعتباری به عنوان تسهیلات پرداخت کردیم، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است؛ در این راستا، دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع دولتی و مابقی از منابع داخلی و سپرده بانک‌ها پرداخت شده است.

عسگری تصریح کرد: همراهی بانک‌ها در حوزه تولید نسبت به دوره‌های گذشته با وجود اینکه همچنان برخی پروسه‌ها برقرار و دسترسی به منابع برای واحدهای تولیدی سخت است، اما عملکرد مجموعه بانک‌ها قابل قبول بوده و تلاش می‌کنیم که سایر کمک‌هایی که بانک‌ها می‌توانند از محل منابع خود داشته باشند، تسهیل شود.

وی بیان کرد: در سال جاری، از محل بند الف تبصره ۱۸، بیش از دو هزار میلیارد تومان به عنوان تسهیلات منابع خواهیم داشت و از تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به استان تهران ابلاغ شده است؛ همچنین ۲۰۰ میلیارد تومان از سهیمه تسهیلات اشتغال روستایی باقی مانده که در حال پرداخت هستیم.

حمایت یک‌هزار میلیاردی استان تهران از شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار تهران اضافه کرد: در خصوص تسهیلات مشاغل خانگی ویژه خود اشتغال‌ها و زنان سرپرست خانوار، ۱۲۵ میلیارد تومان ابلاغ شده است؛ سال گذشته، بیش از ۱۰۰ درصد سهمیه این حوزه محقق شد و اکنون سامانه فعال است و کسانی که می‌توانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای خود شغل ایجاد کنند، ثبت‌نام کنند.

عسگری با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه حمایتی استان تهران قرار دارند، تصریح کرد: در یک سال اخیر ۶۰۰ میلیارد تومان از محل منابع دولت و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل منابع بانک‌ها به عنوان تسهیلات یارانه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است.

وی تأکید کرد: برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌ های صنعتی استان تهران مشوق‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده است؛ اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بخواهند در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند، نیازی به حضورشان در مزایده نیست و آورده‌ای که باید بابت زمین پرداخت کنند، کمتر از ۱۰ درصد و طول مدت بازپرداخت اقساط آن بسیار طولانی است.

پروانه ۳۸ شهرک صنعتی در استان تهران صادر می‌شود

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار تهران ادامه داد: مجموع جهت‌گیری ما این است که هم فضای خالی شهرک‌های صنعتی موجود و هم شهرک‌های جدیدی که در استان تهران ایجاد می‌شود، صرفاً با شهرک‌های دانش‌بنیان تکمیل ظرفیت شوند.

عسگری در ادامه با بیان اینکه ایجاد و ساماندهی ۳۸ لکه‌ صنعتی در دستور کار ما قرار دارد، بیان کرد: اخیراً مصوبه‌ای اخذ شده که باید محدوده ۳۸ لکه صنعتی موجود برداشت و برای آنها طرح جامع نوشته شود و سپس با تصویب در شورای برنامه‌ریزی به مرحله اجرا در بیایند.

وی افزود: بلافاصله پس از ابلاغ مصوبه، محدوده‌های ۳۸ لکه را برداشت کردیم و اکنون در کارگروه زیربنایی در حال بررسی هستیم و ظرف مدت ۴۵ روز آینده برای ۱۰ لکه به عنوان شهرک صنعتی پروانه صادر خواهد شد؛ نهایتاً طی مدت دو ماه آینده پروانه شهرک صنعتی برای ۳۸ لکه صادر صادر می‌شود.

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار تهران تصریح کرد: وقتی که پروانه مجوز برای این لکه‌های صنعتی صادر شود، به رسمیت شناخته می‌شوند و واحدهای مستقر در آن می‌توانند از حمایت‌های دولتی استفاده کنند؛ تسهیلات واحدهای صنفی کمتر از واحدهای صنعتی است که با این استقرار، زمینه برای استفاده از تسهیلات بانکی، معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی و صدور کارت بازرگانی برای این واحدها فراهم می‌شود.

مقدمات‌ آماده‌سازی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک صنعتی یک دماوند

عسگری در خصوص ایجاد شهرک فناوری در محدوده روستای آیینه‌ورزان شهرستان دماوند بیان کرد: در خصوص راه‌اندازی شهرک صنعتی شماره یک دماوند ابهامی وجود داشت که زمینه برای بهره‌برداری آن در دوره‌های گذشته میسر نبود.

وی ادامه داد: به جز مباحث قضایی و حقوقی که شهرک شماره یک دماوند داشت و حل و فصل شد، با توجه به اینکه این پروسه طولانی شده بود، از مزیت این شرکت برای شهرک صنعتی دیگر در استان تهران استفاده کردند و آن مزیت هم خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری بودن این شهرک ۱۰۰ هکتاری بود.

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مصوبه محدودیت‌ شعاع ۱۲۰ کیلومتری توسط دولت فسخ شد، اکنون زمینه برای بهره‌برداری شهرک شماره یک آیینه‌ورزان دماوند فراهم است و به زودی مقدمات آماده‌سازی آن ویژه برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام خواهد شد.

 

مطالب پیشنهادی

لیست آدرس و تلفن شهرک های صنعتی شرق تهران
لیست آدرس و تلفن شهرک های صنعتی جنوب تهران
لیست آدرس و تلفن شهرک های صنعتی غرب تهران

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.