مجله شجرجامعهجوانان

معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی

آنچه در خصوص شرایط معافیت پزشکی قلبی و عروقی می خوانید:

معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی، یکی از انواع معافیت است که فرد مشمول می تواند با توجه به پارامترهای مختلف آن، از انواع معافیت دائم، موقت و یا معافیت از رزم استفاده کند. بیماری های قلبی و عروقی، از بیماری هایی هستند که می توانند انجام فعالیت های سنگین جسمی را سخت و حتی غیرممکن کنند و سلامت فرد را به خطر بیندازند. از این رو سازمان نظام وظیفه برای افراد مبتلا به چنین بیماری هایی در قانون، انواع معافیت پزشکی را در نظر گرفته است.

دسترسی سریع به:

تا به اینجا و در مقالات گذشته شرایط معافیت پزشکی و انواع آن را بررسی کردیم و لیستی از انواع معافیت پزشکی گوش، چشم، اعصاب و روان و …، شرایط و مراحل آنها را ارائه کردیم. حال در این مطلب میخواهیم در خصوص شرایط معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی، بررسی های لازم را انجام دهیم. اگر می خواهید لیست بیماری های قلبی و عروقی و نوع معافیت مربوط آن را بدانید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

شرایط معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی در سال 1400

معافیت سربازی برای بیماری های قلبی و عروقی

در قانون برای حدودا 20 نوع بیماری قلبی و عروقی، معافیت در نظر گرفته شده است. در اینجا پس از توضیح مختصر در مورد انواع بیماری های قلبی و عروقی برای معافیت سربازی در یک جدول، در خصوص هر یک از بیماری ها به طور جداگانه و با جزئیات کامل بررسی های لازم را انجام می دهیم.

فرد مشمول برای معاف شدن از خدمت سربازی، می تواند از معافیت دائم، موقت و یا معافیت از انجام خدمات رزمی، استفاده کند و اگر فردی مبتلا به هر یک از بیماری های این لیست، باشد؛ می تواند از معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی استفاده کند.

لیست بیماری های قلبی و عروقی برای معافیت پزشکی

در اینجا لیستی کامل از معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی آورده ایم. این جدول سه بخش را شامل می شود که مواردی همچون نوع معافیت، نوع بیماری و شروط لازم برای آن را شامل می شود.

نوع بیماری قلبی، عروقی

شرایط

نوع معافیت

عوارض دريچه اي قلب عمل شده و عمل نشده

دارندگان مدرک کمتر از کارشناسی به شرط ثبوت در بیمارستانهای نیروهای مسلح یا دانشگاهی

معافیت دائم

به شرط ثبوت در بیمارستانهای نیروهای مسلح یا دانشگاهی، براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر در صورت نداشتن اختلال عملكردي قلب

معاف از خدمات رزمي

نارسایی متوسط به بالا دریچه های میترال و آئورت

نارسایی Moderat To seaver یا (2+ به بالاتر)

معافیت دائم

پرولاپس دریچه ای قلب

پرولاپس دریچه‌ایکه منجربه‌نارسائی نشده باشد و یا دارای نارسائی دریچه ای MR-PR درحد (Trivial) یا TR در حد یا (Mild +1) باشد

معاف از خدمات رزمي

بيماري مادرزادي قلب عمل شده یا نشده

همراه با عارضه يا اختلال عملكرد 50%>EF و عوارض عمل مانند باقی ماندن شنت Mild به بالاتر و ایجاد فشار خون ریوی(پولمونر)

معافیت دائم

‌براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر در صورت نداشتن اختلال عملكرد قلب

معاف از رزم

بدون عارضه يا اختلال عملكرد

معاف ازخدمات رزمي

بيماري عروق كرونر

در هر درجه و حالتي

معافیت دائم

نارسائي مزمن قلب

با EF کمتر از 50

معافیت دائم

با EF مساوي يا بيشتر از 50 و کمتر از 55

شش ماه معافیت موقت

بيماري مزمن پريكارد، آندوكارد، ميوكارد اعم از التهابي، تومورال، مادرزادي و اكتسابي

 

معافیت دائم

بيماريهاي مادرزادي يا اكتسابي، تومورال و التهابي آئورت و سرخرگهاي بزرگ در هر مورد عمل شده يا نشده

مثال از این بیماری ها: كواركتاسيون، آنوريسم ها، آنژيومها و اتساع سرخرگهاي ريوي، كانال شرياني باز، تنگي شريان ريوي اصلي و فيستولهاي شرياني وريدي

معافیت دائم

ازدياد فشار خون شرياني

در صورتي كه در بيش از 60% از اندازه گيريها، فشار خون بازسيستوليك بالاتر از 160 ميليمتر جيوه و يا دياستوليك بیشتر از 100 ميليمتر جيوه باشد.

معافیت دائم

در صورتي كه در بيش از 60% اندازه گيريها، فشار خون بازسيستوليك بين 160 – 140 ميليمتر جيوه و يا دياستوليك بين 100 – 90 ميليمتر جيوه باشد.

معافیت از خدمات رزمی

عوارض عضو دریچه ای قلب

همانطور که در جدول بالا به آن اشاره شد؛ هر گونه عوارضی که عضو دریچه ای قلب ایجاد کند؛ اگر عمل شده باشد و یا نشده باشد؛ می تواند منجر به معافیت دائم یا معافیت از رزم شود. به عنوان مثال در حالت عادی این اختلال منجر به معافیت دائم می شود ولی در صورتی که فرد مشمول هم دارای مدرک کارشناسی و بالاتر باشد و هم اختلال عملکردی در قلب او وجود نداشته باشد؛ معافیت از خدمات رزمی شامل حال او می شود.

پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال و معافیت سربازی

یکی از اجزاء قلب که ممکن دچار نارسایی شود؛ دریچه میترال است و یکی از شایع ترین نارسایی ها در قلب، اختلالات دریچه قلب است که در شرایطی می تواند منجر به معافیت سربازی شود. در نتیجه یکی از شرایط معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی، وجود این بیماری در فرد مشمول است. به این ترتیب، افتادگی دریچه میترال در صورتی که موجب نارسایی متوسط به بالا شود، معافیت دائم را در پی خواهد داشت و در صورتی که نارسایی خفیف را در پی داشته باشد؛ منجر به معافیت از رزم فرد مشمول می شود.

بیماری های مادرزادی و میزان Ef قلب برای معافیت سربازی

یکی از بیماری هایی که شرایط معافیت پزشکی را از این طریق فراهم می کند؛ بیماری های مادرزادی هستند. بسیاری از بیماری های قلبی که منجر به معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی می شوند؛ از بیماری های مادرزادی هستند که موجب اختلال در عملکرد قلب می شوند و شرایط را برای انجام خدمت سربازی دشوار می کنند.

میزان EF (درصد خون خارج شده از بطن ها با هر انقباض) کمتر از 50 درصد، موجب اختلال عملکرد می شود و بر طبق قانون در صورتی که فرد مشمول عارضه یا اختلال عملکرد داشته باشد؛ چه عمل شده باشد و چه نشده باشد؛ می تواند به صورت دائم از انجام خدمت سربازی معاف شود. حتی در صورتی که عوارض نداشته باشد، معافیت از خدمات رزمی شامل حال او می شود.

عوارضی که در اینجا به آنها اشاره شده، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. باقی ماندن اختلال عملکرد دریچه قلب پس از عمل جراحی
  2. باقی ماندن شنت Mild به بالاتر
  3. ایجاد فشار خون ریوی(پولمونر)

بیماری عروق کرونر

عروق کرونر وظیفه خون رسانی به ماهیچه های قلب را بر عهده دارند. بیماری عروق کرونر، به سبب تنگی عروق کرونر ایجاد می شود که خطر حمله قلبی و سکته را در بیمار افزایش می دهد. به همین دلیل این بیماری جزء موارد معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شود که تحت هر شرایطی منجر به معافیت دائم فرد مشمول می شود.

بیماری پریکارد، آندوکارد و میوکارد قلب

پریکارد (غشای اطراف قلب که باعث روانکاری قلب شده و از اصطکاک قلب با دیگر اعضا هنگام ضربان قلب جلوگیری می‌کند)، میوکارد ( لایه میانی عضلانی قلب) و آندوکارد (لایه درونی قلب)، همگی از بخش های قلب هستند که بیماری هر یک می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. براساس قانون، هر نوع بیماری مزمن پریکارد، میوکارد و آندوکارد؛ که به صورت مادرزادی یا اکتسابی باشد؛ منجر به معافیت دائم می شود.

بیماری آئورت و سرخرگ های بزرگ

یکی دیگر از انواع معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی که موجب معافیت دائم می شود؛ بیماری های مربوط به آئورت و سرخرگ های بزرگ است.

بیماری های مربوط به سرخرگ های بزرگ و آنورت مواردی همچون كواركتاسيون (تنگی قسمتی از دیواره)، آنوريسم ها (بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ)، آنژيوم ها و اتساع سرخرگ های ريوی، كانال شريانی باز، تنگي شريان ريوی اصلی و فيستول های شريانی وريدی (اتصال غیر طبیعی بین یک سرخرگ و یک سیاهرگ) را شامل می شود.

افزایش فشار خون برای معافیت

فشار خون، یکی از مواردی است که معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی را در پی دارد. این فشار خون می تواند به ارگان های مختلف بدن آسیب برساند و برحسب شدت می تواند منجر به معافیت دائم یا معافیت از خدمات رزمی شود.

معافیت پزشکی افزایش فشار خون

در صورتی که تقاضای فرد مشمول، معافیت دائم باشد؛ باید با هولتر مانیتورینگ، آسیب ارگانهای هدف همچون کلیه، عروق و … را اثبات کند. همچنین در صورتی که این موضوع اثبات نشود؛ 6 ماه معافیت موقت، در نظر گرفته می شود.

نوع بیماری قلبی، عروقی

شرایط

نوع معافیت

ترومبوفلبيت ها

در صورتی که سه بار یا بیشتر عود کرده باشد.

معافیت دائم

در موارد درمان شده و غيرعود كننده

معافیت از خدمات رزمي

اختلالات ريتم به صورت اكستراسيستولهاي فوق بطني

با تعداد بيش از 10 ضربان در دقيقه

معافیت دائم

با تعداد بين 5 تا 10 ضربان دردقيقه

معافیت از خدمات رزمی

اختلالات ريتم به صورت اكستراسيستولهاي بطني

با تعداد بيش از پنج عدد در دقيقه، چند كانوني يا چند شكلي، به صورت دو عدد يا بيشتر که پشت سرهم آمده باشند

معافیت دائم

با تعداد کمتر از پنج عدد در دقيقه

معافیت از خدمات رزمی

تاكي آريتمي هاي فوق بطني

تاكيكاردي دهليزي بیش از 140 ضربان در دقیقه و بدون بهبود با استراحت سه ساعته و یا اتفاق افتادن بیش از 2 بار، فيبريلاسيون دهليزي ، تاكيكارديهاي نودال يا جانكشنال و تاكيكارديهاي بطني در هر مورد

معافیت دائم

تاکي آريتمي بين 140-110

معاف از خدمات رزمي

اختلال هدايت داخل دهليزي، بلوك سينوس دهليزي، وقفه سينوس دهليزي و سندرم تاكيكاردي و براديكاردي، سندرم (اس.اس.اس) ، براديكاردي سينوزال

كمتر از 50 ضربان در دقيقه كه با فعاليت تعداد ضربان به حد لازم افزايش نيابد

معافیت دائم

شوك وازوواگال با سابقه سنکوپهاي مکرر

با سابقه سنکوپهاي مکرر و تأييد بررسيهاي پاراكلينيك (تستTiltهمراه با مستندات پز شکي تأييد کننده

معافیت دائم

وجود يا سابقه بيماري تب روماتيسمي حاد به شرط عوارض قلبي

منظور از عوارض، عوارض پایدار دریچه ای، میوکارد و پرکارد قلب است.

معافیت دائم

اختلالات هدايتي دهليزي بطني

در صورتي كه منجر به استفاده از پيس دائم يا موقّت شود

معافیت دائم

سندرم W.P.W وساير اختلالات هدايتي

معاف از رزم

سندرم W.P.W وساير اختلالات هدايتي در صورت عدم پاسخ به درمان

معافیت دائم

ترومبوفلیبت

طبق تعریف mayoclinic، ترومبوفلیبت، فرآیندی التهابی است که لخته شدن خون را در پی دارد و در صورت عودکننده بودن و عود کردن بیش از 3 بار، منجر به معافیت دائم می شود. در صورتی که که درمان شده باشد و یا از نوع عودکننده نباشد؛ منجر به معافیت از خدمات رزمی می شود.

بیماری اكستراسيستول های بطنی و فوق بطنی

این بیماری از انقباضات نارس بطنی و فوق بطنی است که ضربان قلب غیر طبیعی را موجب می شود و می تواند منجر به معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی شود.

بر این اساس بیماری اکستراسیستول فوق بطنی با تعداد بیش از 10 ضربان در دقیقه، معافیت دائم را موجب می شود. بعلاوه این بیماری با تعداد بین 5 تا 10 ضربان در دقیقه، معافیت از خدمات رزمی را در پی دارد.

بیماری اسکتراسیستول بطنی هم با تعداد بیش از 5 ضربان در دقیقه، موجب معافیت دائم می شود و با تعداد کمتر از 5 عدد موجب معافیت از خدمات رزمی می شود.

تاکی آریتمی های فوق بطنی

به بیماری های تپش قلب سریع، تاکی آریتمی گفته می شود. این بیماری در صورتی که بیش از 140 ضربان در دقیقه را موجب شود؛ معافیت دائم را در پی دارد و در صورت وجود تاکی آریتمی بین 110 تا 140، در فرد مشمول؛ او می تواند از خدمات رزمی معاف شود.

اختلالات سینوس دهلیزی

یکی دیگر از انواع معافیت پزشکی بیماری های قلبی، عروقی، سینوس دهلیزی است. گره سینوسی، به عنوان ضربان ساز طبیعی قلب عمل می کند؛ در نتیجه در صورت بروز مشکل در آن، ریتم طبیعی ضربان قلب فرد به هم می خورد. طبیعی است که اختلال در ضربان قلب، بسته به شدت آن میتواند انجام بسیاری از فعالیت ها را سخت و گاهی غیرممکن کند.

معافیت قلب و عروق

براساس قانون، مشمولین با این دسته از مشکلات قلبی، براساس شدت آن می توانند از معافیت دائم استفاده کنند. اختلال در سینوس دهلیزی، سندروم تاکیکاردی (ضربان قلب سریع در حال استراحت) و سندروم برادیکاردی سینوزال (ضربان قلب خیلی آهسته حین استراحت) که ضربان قلب کمتر از 50 ضربان در دقیقه را در پی داشته باشد؛ موجب معافیت دائم از انجام خدمت سربازی می شود.

باید گفت که شرط لازم برای این نمونه از انواع معافیت پزشکی بیماری های قلبی، عروقی؛ ثبوت در بیمارستانهای نظامی و دانشگاهی است و برای اثبات برادیکاری سینوسی باید تست ورزش انجام شود.

اختلالات هدایتی دهلیزی بطنی

به طور کلی اختلالات هدایتی دهلیزی، بطنی که منجر به استفاده دائم یا موقت پیس (ضربان ساز موقت) شود؛ از معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شود که معافیت دائم را در پی دارد.

همچنین در صورت وجود سندروم) W.P.W اختلال مادرزادی شامل وجود بافت قلبی هدایت غیر طبیعی بین دهلیز و بطن (و سایر اختلالات هدایتی قلب، معافیت از خدمات رزمی به مشمول تعلق می گیرد. لازم به ذکر است که در صورت مقاوم به درمان بودن سندروم W.P.W، فرد مشمول، به صورت دائم از سربازی معاف می شود.

بیماری تب روماتیسمی

تب رماتیسمی در شرایطی از جمله معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شود. تب رماتیسمی ممکن است بعد از 2 تا 6 هفته پس از بیماری، اعضای مهم بدن همچون مفاصل، قلب، پوست و مغز را درگیر کند و در صورتی که این بیماری عوارض قلبی پایدار دریچه ای، میوکارد و پریکارد، ایجاد کند؛ موجب معافیت دائم می شود. در صورتی هم که این عوارض پایدار نباشند؛ موجب معافیت از خدمات رزمی می شوند.

بیماری شوك وازوواگال و لزوم انجام تست تیلت معافیت

حمله وازوواگال یا پاسخ وازوواگال، یک سنکوپ هوش بر است که منجر به سنکوپ یا غش می شود. شوک وازوواگال در صورتی که با سابقه سنکوپهای مکرر همراه باشد و به تایید بررسی های پاراکلینیک برسد؛ منجر به معافیت دائم می شود. این شوک از انواع معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی است که در صورت تایید پزشک و اثبات از طریق تست Tilt، منجر به معافیت دائم می شود.

اثبات این موضوع با استفاده از تست تیلت صورت می گیرد. از تست تیلت (Tilt table test) برای توجیه علت غش کردن (سنکوب قلب) بی‌دلیل استفاده می شود و انجام آن برای دریافت معافیت پزشکی، ضروری است.

پزشکان با بیماری های موجود در این لیست

مشمولینی پزشکی که مبتلا به هر یک از بیماری های مشخص شده (بیماری های قلبی که موجب معافیت دائم می شوند) هستند و توانایی طوابت در نیروهای مسلح را دارند؛ از انجام خدمات سنگین معاف هستند.

مدارک و مراحل لازم برای معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی

مراحل دریافت معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی، مشابه سایر انواع معافیت های پزشکی همچون معافیت پزشکی چشم و مغز و اعصاب و … است. مراحل دریافت این نوع معافیت به این شکل است که فرد متقاضی ابتدا و پس از مراجعه به دفاتر پلیس + 10 و تکمیل مدارک مربوطه برای معاینه به پزشک معاین ارجاع داده می شود و پس از چند مرحله معاینه و تایید بیماری؛ می تواند معافیت پزشکی دریافت کند.

شما می توانید مراحل و روند لازم را در مطلبی که در خصوص شرایط معافیت پزشکی ارائه شده؛ مطالعه کنید. همچنین می توانید برای آگاهی از سایر انواع معافیت، همچون معافیت کفالت، معافیت تحصیلی و … مراحل و شرایط لازم و آدرس دفاتر پلیس + 10 نزدیک به محل زندگی خود؛ به دیگر مقالات شجرنیوز در این زمینه مراجعه نمایید. همچنین می توانید برای دیدن شرایط خرید سربازی، به مطلب مربوطه مراجعه کنید. به در صورتی که سوال یا تجربه ای در این زمینه دارید نیز با ما در کامنت ها به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.