مجله شجراخبارجامعهجوانان

آیا معافیت پزشکی مانع استخدام است؟

آنچه در این مطلب می خوانید:

در قانون نظام وظیفه، برای شرایطی خاص، انواع معافیت از خدمت سربازی در نظر گرفته شده است. یکی از این قوانین، معافیت پزشکی است. در مقالات قبلی، به بررسی شرایط معافیت پزشکی و انواع مختلف آن پرداختیم و بارها گفتیم که ممکن است دریافت معافیت پزشکی در برخی مواقع موجب ایجاد مشکلاتی برای استخدام، دریافت گواهینامه و پاسپورت شود.

سوالی که ممکن است برای مشمولین خدمت ایجاد شود این است که آیا معافیت پزشکی مانع استخدام در ادارات دولتی و یا خصوصی می شود؟ و رابطه معافیت پزشکی و استخدام در انواع ادارات و سازمان های دولتی و غیردولتی، از جمله دغدغه های کسانی است که معافیت پزشکی دارند و یا می توانند داشته باشند. به همین دلیل در این مطلب به بررسی قوانین مربوطه و شرایط استخدام افراد با معافیت پزشکی خواهیم پرداخت.

بدترین معافیت پزشکی برای استخدام

شاید بتوان گفت بدترین نوع معافیت پزشکی برای استخدام، معافیت پزشکی اعصاب و روان است. اخذ این نوع از معافیت ها می تواند بر سرنوشت کاری فرد مشمول تاثیر منفی بگذارد؛ چرا که در بسیاری از ادارات و شرکت های دولتی، افرادی که معافیت پزشکی اعصاب و روان دارند؛ نمی توانند استخدام شوند.

تعداد زیادی از کسانی که از طریق معافیت پزشکی اعصاب و روان معاف می شوند؛ بعد از مواجهه با محدودیتهای اجتماعی و استخدامی؛ پشیمان می شوند.

پس اگر استخدام در شرکت مورد نظر شما، چنین محدودیتهایی دارد؛ به هیچ وجه به سمت معافیت اعصاب و روان نروید. لازم به ذکر است که در قانون نظام وظیفه، برای استخدام این افراد محدودیتی در نظر گرفته نشده است ولی محدودیت های بسیاری توسط سازمانها و دستگاه های دولتی وضع شده است که ممکن است در آینده مشکلاتی ایجاد کند. پس تا جایی که ممکن است به سراغ معافیت پزشکی اعصاب و روان نروید.

معافیت پزشکی و بیکاری

معافیت پزشکی چشم و استخدام

همانطور که گفته شد؛ تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی و حتی غیر دولتی از استخدام افرادی که معافیت پزشکی دارند؛ امتناع می کنند. به عنوان مثال اگر فردی معافیت پزشکی چشم داشته باشد؛ ممکن است در بسیاری از رده های شغلی به دلیل ضعف بینایی استخدام نشود؛ چرا که انجام امور دفتری و کار با کامپیوتر، به سلامت چشمی نیاز دارد. با این حال نمی توان به طور قطعی گفت آنها شانسی برای استخدام ندارند. معافیت پزشکی مانع استخدام در برخی ادارات و سازمان ها می شود و این موضوع در ادارات مختلف متفاوت است. به همین دلیل در ادامه به تفکیک، معافیت پزشکی و استخدام در سازمان های مختلف را بررسی می کنیم.

قانون منع استخدام معافیت پزشکی

در قانون هیچ گونه مانعی برای استخدام افراد با معافیت پزشکی در نظر گرفته نشده، با این حال اگر فرد مورد نظر به سبب بیماری خود واجد شرایط مورد نظر ارگان مربوطه نباشد؛ آن سازمان می تواند از استخدام او امتناع کند.

قانون عدم ممنوعیت استخدام دارندگان معافیت پزشکی، به شکل زیر است:

‌ماده واحده – استخدام افراد دارای معافیت پزشکی در صورتیکه واجد شرایط مورد احتیاج دستگاه مربوطه باشند بلامانع است .

تبصره ـ کلیه وزارتخانه ها، موسسات و شرکتهای دولتی، بانکها، شهرداریها، سازمان و موسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است؛ موظفند مواردی را که مانع استخدام می باشد قبلا اعلام نمایند.

معافیت پزشکی برای استخدام در ارگان های دولتی

به طور کلی برای استخدام افراد دارای معافیت پزشکی در ارگان های دولتی، شرایط عمومی و اختصاصی در نظر گرفته شده است و باید براساس این قوانین عمل کرد. به طور کلی معافیت پزشکی مانع استخدام در ادارات دولتی نمی شود و برای استخدام افراد با معافیت پزشکی در این ادارت هیچ گونه مانعی در نظر گرفته نشده است.

البته در برخی مشاغل باید افرادی استخدام شوند که سلامت جسمانی خوبی داشته باشند. پس معافیت پزشکی مشکلی برای استخدام در ادارات دولتی ایجاد نمی کند و استخدام در این ارگان ها برای افراد غیرممکن نخواهد بود. با این حال نوع بیماری و نقص عضو باید مورد بررسی قرار گیرد.

به طور کلی باید گفت با اینکه معافیت پزشکی مانع استخدام در ارگان های دولتی نمی شود؛ همواره با ریسک همراه است و این سازمان ها حساسیت هایی روی انواعی از معافیت های پزشکی دارند. پس اگر قصد دارید در ارگان های دولتی، استخدام شوید؛ سعی کنید از معافیت پزشکی استفاده نکنید.

استخدام معافیت پزشکی در نیروی انتظامی

اینکه آیا معافیت پزشکی مانع استخدام در نیروی انتظامی می شود یا خیر، یکی از دغدغه های افرادی است که قصد استخدام در نیروی انتظامی را دارند.

به طور کلی افرادی که معافیت پزشکی می گیرند از سلامت روحی و یا جسمی کاملی برخوردار نیستند. از طرفی نیروی انتظامی هر سال شرایط عمومی و اختصاصی برای استخدام مشخص می کند و نیروی انتظامی، یکی از مشاغل حساس است که سلامت جسمی و روانی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

پس احتمال استخدام افراد با معافیت پزشکی، در نیروی انتظامی پایین است. با این حال در صورتی که مشکل فرد حاد نباشد و یا مشکل او متناسب با شغل مورد نظرش باشد؛ می تواند در این سازمان استخدام شود.

معافیت پزشکی مانع استخدام پرستاری

معافیت پزشکی برای استخدام پرستاری

پرستاری، یکی از مشاغلی است که نیازمند سلامت جسمانی و روانی بالایی است. پس فرد مشمول برای استخدام در این شغل باید از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار باشد. در نتیجه کسی که از انواع معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی، چشم و … استفاده کند؛ در آینده برای کار در این رشته دچار مشکل می شود.

معافیت پزشکی و استخدام در شرکت نفت

شرکت نفت، یکی از ارگان هایی است که در قوانین استخدامی خود محدودیتهایی برای افراد با معافیت پزشکی در نظر گرفته است. براساس این قانون، افراد دارای معافیت پزشکی، مجاز به فعالیت در واحدهای عملیاتی شرکت نفت نمی باشند. پس اگر قصد فعالیت در چنین موقعیت شغلی را دارید؛ معافیت پزشکی یک مانع برای شما ایجاد می کند.

استخدام معافیت پزشکی در بانک

کار در بانک، یکی دیگر از مشاغلی است که بسیاری از مشمولین، می خواهند در آن استخدام شوند. باید گفت استخدام در بانک، مانند سایر ارگان ها و سازمان های دولتی است.

در برخی موارد معافیت پزشکی مانع استخدام در بانک می شود. در واقع گاهی اوقات معافیت پزشکی و استخدام در بانک رابطه منفی با یکدیگر دارند و استخدام در بانک برای افرادی که به بیماری هایی همچون صرع، مشکلات بینایی و شنوایی مبتلا هستند؛ سخت شود و آنها نتوانند در این سازمان ها استخدام شوند.

به عنوان مثال در شرایط عمومی استخدام بانک پاسارگاد، ذکر شده است که سلامت کامل جسم و روان و داشتن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم غیرپزشکی؛ الزامی است.

اما بسیاری از معافیت های پزشکی هم هستند که منعی برای استخدام در بانک ندارند. به طور مثال کسانی که به دلیل لاغری مفرط یا چاقی از خدمت سربازی معاف شدند برای استخدام در ارگان ها به مشکل برنخواهند خورد.

استخدام در آموزش و پرورش با کارت معافیت پزشکی

استخدام در آموزش و پرورش با کارت معافیت پزشکی

یکی دیگر از مواردی که معافیت پزشکی مانع استخدام است؛ در خصوص آموزش و پرورش است. بسیاری از بیماری ها هستند که در خصوص آنها منع استخدام در آموزش و پرورش وجود دارد. به عنوان مثال افرادی که معافیت پزشکی به دلیل ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت، نارسایی کلیه و بیماری های قلبی دارند و معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی دارند یا از سلامت کامل جسمانی و روحی برخوردار نیستند؛ نمی توانند در آموزش و پرورش استخدام شوند.

با توجه به مشکلاتی که معافیت پزشکی می تواند ایجاد کند، بهتر است ابتدا سایر روش ها همچون خرید سربازی یا دیگر انواع معافیت همچون معافیت تحصیلی یا معافیت کفالت را امتحان کنید.

آیا امکان ابطال معافیت پزشکی وجود دارد؟

شاید با توجه به ممنوعیت ها و محدودیت هایی که در استخدام برای افراد با معافیت پزشکی وجود دارد؛ این سوال برایتان ایجاد شده باشد که آیا امکان باطل کردن معافیت پزشکی وجود دارد. بسیاری از افراد هم با توجه به ممنوعیت ها و تاثیراتی که معافیت پزشکی بر استخدام دارد؛ به فکر ابطال آن افتاده اند. اما ابطال آن شرایطی به شرح زیر دارد:

  • فقط برای کسانی که به طور کامل بهبود یافته باشند و بتوانند خدمت سربازی را انجام دهند؛ امکان ابطال کارت معافیت پزشکی وجود دارد. به این ترتیب بهبود فرد مورد نظر باید به تایید کمیسیون های پزشکی برسد.
  • دومین شرط برای ابطال کارت معافیت پزشکی، داشتن شرایط سنی مربوطه است. براساس این شرط، کسانی که مدرک فوق دیپلم و کمتر را دارند تا سن 30 سالگی، لیسانسه ها تا 33 سالگی، فوق لیسانسه ها تا 36 سالگی و دارندگان مدرک دکتری تا 40 سالگی می توانند نسبت به ابطال کارت معافیت خود اقدام کنند.

کسانی که این شرط را داشته باشند؛ می توانند با ثبت درخواست خود در سازمان نظام وظیفه و انجام معاینات مربوطه برای ابطال کارت خود اقدام کنند. پس از بررسی مجدد پرونده و در صورت بهبود کامل فرد مشمول، کارت معافیت وی باطل شده و به خدمت سربازی اعزام می شود.

در این مطلب پاسخ این سوال که آیا معافیت پزشکی مانع استخدام است یا خیر را دادیم و به بررسی تاثیر معافیت پزشکی و استخدام، نحوه ابطال کارت معافیت پزشکی پرداختیم. شما می توانید برای آگاهی از انواع معافیت پزشکی، شرایط و مراحل اخذ آن و دیگر معایب مربوط به هر یک، به دیگر مقالات شجرنیوز در این رابطه مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.