اخبار شهرستان شهریاراخبارخبر مهمدر استان

نگاهی به انتخابات مجلس در حوزه مشق | مردم خسته از چهره ها و شعارهای تکراری

یادداشت حامدکریمی مدیرمسئول پایگاه خبری شجرنیوز درباره انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ملارد، شهریار و قدس

حامدکریمی | پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: انتخابات فرصت بی‌نظیری است که حاکمیت و نظام اسلامی ایران در اختیار مردم قرار داده است تا از این طریق سیستم سیاسی، به سمت اصلاح، بهبودی و تکامل تدریجی پیش رود. یکی از کارکردهای انتخابات، قاعده‌مند نمودن انتقال قدرت سیاسی از شخص یا گروهی به شخص یا گروه دیگر است و مردم باید این فرصت را غنیمت شمارند و بهترین گزینه برگزیده شود، در غیر این‌صورت دیگر جای هیچ گله‌ای نیست.
اگر شرایط حاکم بر حوزه انتخابیه مشق (ملارد، شهریار و قدس) مطلوب مردم، جوانان و نخبگان این مناطق باشد که دیگر تغییر و تحول ضرورت چندانی ندارد و درب بر همان پاشنه خواهد چرخید و اگر نارضایتی باشد، زندگی، شرایط، شهر، صنعت و تولید بهتر آرزوی مردم این حوزه باشد، پس تغییر ضرورت دوچندان دارد.

حوزه انتخابیه مشق را می توان یکی از حوزه‌های خاص استان تهران در انتخابات مجلس شورای اسلامی نام برد. این حوزه انتخابیه با تمام ویژگی های منحصر به فردی که دارد تنها یک نفر را به عنوان نماینده راهی خانه ملت می نماید. جالب آن است که این حوزه تا قبل از دوره ششم با شهرستان رباط کریم جمعا یک نماینده داشتند و پس از جدا شدن دو شهرستان در سال ۱۳۷۱، از دوره ششم نمایندگان مستقل از ۲ حوزه انتخاب شدند.

از جمله مسائل و نکات برجسته ای که این منطقه را خاص و ویژه می نماید، مساله  گستردگی جغرافیایی و کثرت جمعیتی است. حضور بیش از دو میلیون نفر جمعیت و تنها یک نماینده برای سه شهرستان در مجلس شورای اسلامی با نیازهای این شهرستان‌ها هیچ تناسبی ندارد.

حال آنکه آن یک نماینده نیز اگر توانایی ایفای نقش در سپهر سیاسی کشور و در رقابت با سایر سیاستمداران را برای جذب امتیاز و اعتبار برای حوزه انتخابیه را نداشته باشد می شود همین که با این حجم از منابع و ظرفیت های موجود در حوزه مشق اوضاع انواع سرانه ها اعم از رفاهی، سلامت، آموزش و… در حد شهرستان ها و شهرهایی است که صدها کیلومتر از پایتخت کشور فاصله دارند.

این درحالی است که در بسیاری از استان‌های کشور که میزان جمعیت آن پایین‌تر از شهریار و قدس و ملارد است از سه سهمیه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی برخوردار هستند و با توجه به وضعیت موجود حوزه انتخابیه مشق، حداقل به چهار یا پنج نماینده نیاز دارد.

عامل دوم ظرفیت بالای این سه شهرستان در حوزه های صنعتی، کشاورزی، دامداری و خدماتی است که یکی از وجوه اصلی متمایز کننده این حوزه انتخابیه می باشد. که می تواند سکوی پرتابی باشد برای نخبگان و فعالان اقتصادی و همچنین جذب سرمایه گذار برای رونق فعالیت های اقتصادی و اشتغال زایی در منطقه

موضوع بعدی وجود اقوام و لهجه های مختلف از سراسر ایران در حوزه مشق است که، این منطقه حساس را به یک “ایران کوچک” تبدیل کرده است که حضور پرشمار اتباع در گوشه گوشه آن نیز بر پیچیدگی شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی این منطقه افزوده است.

حال با آنچه گفته شد نقش نماینده در این حوزه مهم و محوری می شود چرا که نماینده قوی و بادرایت است که می تواند در این فضای حساس و خاص نقش آفرینی کند و با دانش و تخصص خود بتواند روزنه ای بسوی تحول و تغییر ایجاد نماید. در واقع یکی از شاخص های اصلی نماينده ، كارآمدي است. يك مجلس قوي و موثر نيازمند افراد متخصص، با تجربه وكاربلد است كه بايد در كميسيون هاي مختلف مجلس حضور داشته باشد و بتواند تحليل درست درمورد تحولات جهاني، منطقه اي و داخلي ارائه نمايد.

بسیاری از فعالان سیاسی و افراد تاثیرگذار در حوزه مشق بر این باور هستند که نمایندگان ضعیف طی ادوار گذشته عامل عدم توسعه یافتگی و وضعیت نه چندان مطلوب در این حوزه بوده اند و نتوانستند به نحو شایسته ای از حق و حقوق مردمان شهریار، قدس و ملارد دفاع کنند. در مَثَل، مشکلات و مصائب این حوزه انتخابیه به مانند باری حجیم و سنگین است که حمل آن از عهده وانت بار، بر نمی‌آید و نیازمند یک وسیله حمل بار سنگین و قدرتمند است.

این افراد معتقدند که مردم از چهره های تکراری با شعارها و وعده های تکراری خسته اند. امروز حوزه مشق باید نماینده ای باتجربه و در عین حال جوان، فرا منطقه ای و در قامت یک چهره و سیاست مدار ملی داشته باشد که فارغ از بازی های شهرقدسی، ملاردی و شهریاری بودن در راستای منافع عمومی مشق گام بردارد.

در واقع اکنون مشق نیازمند تحول، تغییر زاویه نگاه در پرداختن به مسائل و بینشی نو است و این از عهده شخصی برمی‌آید که سواد و تخصص لازم را در حوزه های مربوطه از جمله سیاسی، مدیریتی، ارتباطات و… را داشته و در سطح اول مدیریتی کشور فعالیت نماید. اینجاست که می توان گفت با کم ترین هزینه و کوتاه ترین زمان می توان مسائل شهرستان های حوزه مشق را سامان داد.

به نظر شما از میان چهره های مطرحی که برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه مشق اعلام آمادگی نموده اند کدام یک دارای مشخصات گفته شده هستند؟

آیا نماینده بعدی را می توان از میان نفراتی که در عکس این خبر هستند معرفی نمود یا اتفاق دیگری خواهد افتاد؟

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام. عنوان شما # مردم خسته از چهره ها و شعارهای تکراری#
    در ادامه صحبت از افراد با تجربه مدیریتی سطوح بالا میکنید، به نظر من بحث را با مقدمات کاملا درست آغاز کردید اینکه بحث خاص بودن و نیازمند به نماینده بیشنر حتی ۳ تا ۴ نماینده و… را مطرح کردید،
    ولی بازهم روی اشخاصی که امتحان پس داده اند تاکید دارید و شاید در مقالات آتی چهره مورد نظرتان را هم مناسب با اهداف و نیازها اعلام کنید،
    در هر حال من با بخش زیادی از نظرات طرح شده در این مقاله موافق هستم و بر همین اساس اقدام به ثبت نام و حضور در کارزار انتخاباتی این دوره مجلس شورای اسلامی نموده ام، سربلند و موفق باشید، ارادتمند علی شورسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.