اخبار شهرستان دماونداخبارخبر مهمدر استان

کابوس سگ‌های ولگرد و وحشی در شهرستان دماوند | حمله سگ‌های بلاصاحب منجر به پارگی تاندوم پای دختر دانش آموز شد

دماوند- سگ‌های بلاصاحب و ولگرد در روستای حصار پایین دماوند باز هم حادثه آفریدند و دختر بچه دانش‌آموز را مورد حمله قرار دادند.

به گزارش شجرنیوز از دماوند، حمله سگ های ولگرد به کودکان و دانش آموزان مساله ای است که بارها منجر به زخمی شدن کودکان در شهرستان دماوند گردیده است.

روز چهارشنبه گذشته سگ‌های ولگرد به دختر بچه‌ایی که در راه مدرسه بود، حمله کردند و در اثر جراحت شدید این دختر بچه راهی بیمارستان شد.

این‌حادثه تلخ و در اثر جراحت شدید ناشی از حمله سگ‌های بلاصاحب منجر به پارگی تاندوم پای دختر دانش آموز گردید.

کابوس سگ‌های ولگرد و وحشی در شهرستان دماوند 

کارشناسان مسائل اجتماعی در دماوند معتقدند: متاسفانه بی‌توجهی ها در شهرستان دماوند جهت جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب چنین حوادث تلخ و جبران ناپذیری را برای شهروندان رقم می‌زد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند در خصوص سگ‌های بلاصاحب نیز گفت: در این زمینه، با توجه به نارضایتی در سطح جامعه در زمینه حیوان گزیدگی و در کنار آن زمینه ترسی که ایجاد می کند لازم است نهادهای مربوطه بیشتر از گذشته برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب اقدام کنند، البته این نهاد نیز در حد توان خدمت رسانی خواهد کرد.

همچنین والدین دانش آموزان دماوندی گفتند : موضوع ساده جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب چندین سال است که خطرات جانی بسیاری را برای شهروندان به همراه داشته است.

بر اساس گفته شاهدان و والدین دانش آموزان، برگزاری جلسات بدون خروجی راهکار اساسی جهت رفع مشکلات سگ‌های بلاصاحب نیست و متأسفانه روز به روز شاهد افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در سطح شهرستان هستیم.

مجتبی بندادکرمانی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند دیروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته دماوند، ضمن گرامیداشت هفته سلامت به تشریح برنامه های هفته سلامت در شهرستان دماوند و روزشمار آن پرداخت.

وی با بیان اینکه نقش مردم در حفظ سلامت جامعه بی بدیل است، گفت: در کنار نقش مردم در ارتقای سطح بهداشت و درمان شهرستان، این نهاد نیز برنامه های ویژه ای را همچون سالهای قبل در دستور کار قرار دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند در خصوص سگ‌های بلاصاحب نیز گفت: در این زمینه، با توجه به نارضایتی در سطح جامعه در زمینه حیوان گزیدگی و در کنار آن زمینه ترسی که ایجاد می کند لازم است نهادهای مربوطه بیشتر از گذشته برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب اقدام کنند، البته این نهاد نیز در حد توان خدمت رسانی خواهد کرد.

پایان پرسه سگ‌های ولگرد مطالبه شهروندان در دماوند

سگ های بلاصاحب معضل چندساله شهرستان دماوند است که به دلیل عدم اهمیت به رفع آن در ابتدا، امروز شاهد افزایش آنها در منطقه هستیم تا جایی که این حیوان گاهی خطراتی نیز برای شهروندان داشته است.

به گزارش شجرنیوزدر سال گذشته، جملاتی همچون “نه روز آسایش داریم نه شب؛ هر کجای شهر را که می بینی پر شده از سگ های ولگرد؛ واقعا جای تاسف دارد برای شهر زیبایی همچون دماوند” پیام برخی شهروندان دماوندی است که می توان گفت پیام و سخن بسیاری از مردم این شهرستان است که در جای جای آن شاهد جولان سگ های ولگرد و بلاصاحب هستند.

از جمله مشکلات بهداشتی و معضلات اجتماعی مهم شهر دماوند که مدت هاست با آن مواجه است و در بسیاری از شهرهای کشور نیز این معضل دیده می شود، وجود سگ‌های ولگرد و بلاصاحب است.

اگر چه سالها است این حیوان اهلی جایگاهی در زندگی بشر دارد اما با شناخت برخی از بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان و به مخاطره افتادن سلامت انسان‌، حضور سگ‌های بلاصاحب در کوچه و خیابان تهدیدی جدی برای جان شهروندان است.

علاوه بر مشکلات بهداشتی، سگ‌های ولگرد آرامش و آسایش مردم را سلب کرده‌اند و به سلامت جسمی و روحی آنان آسیب می رسانند؛ وجود آنها معضلات اجتماعی را نیز به همراه دارد. ترس و نگرانی شهروندان در هنگام تردد در سطح شهر و دلهره و نگرانی کودکان زمانی که راهی مدرسه می شوند، خود معضلی بزرگ است چراکه اگر در مسیر با سگ بلاصاحبی برخورد کنند، سرنوشت آنان مشخص نیست.

گرچه طی سالهای اخیر توسط نهادهای متولی اقداماتی برای مقابله با این معضل صورت گرفته ولی آنگونه که باید، نتیجه نداشته و لازم است متولیان امر بیش از پیش به این مهم توجه کنند و در کنار سایر موضوعات مهم در مدیریت شهر به این موضوع مهم نیز بپردازند.

ترس و نگرانی خانواده ها از وجود سگ های بلاصاحب شهر

زهرا یکی از شهروندان دماوندی اظهار داشت: زمانی شهر دماوند امنیت خوبی داشت بطوری که شب ها با خانواده پیاده روی می کردیم و فرزندانمان در آرامش به مدرسه می رفتند ولی اکنون به گونه ای شده که حتی روزها هم برای بیرون رفتن از منزل نگران سگ های داخل کوچه و خیابان هستیم.

وی ادامه داد: بارها در خبرها شنیدیم که سگ های ولگرد به کودکان شهر آسیب های جدی زده و جان و سلامت آنان را به خطر انداخته است؛ امیدوارم هیچ شهروندی از این حیوانات مورد آسیب قرار نگیرد که بعد افسوس خوردن و تاسف دردی را دوا نمی‌کند.

کریمی از دیگر شهروندان دماوندی نیز درخصوص سگ های بلاصاحب شهر گفت: به جرات می توان گفت در برخی شب ها بیش از ۱۰ تا ۱۵ قلاده سگ در خیابان ها و کوچه های شهر درحال تردد هستند و حتی در برخی مکان های گردشگری که مسافران از آن مکان ها استفاده می کنند، بهداشت محیط را به خطر می اندازند.

وی ادامه داد: در شب ها هنگام استراحت نیز نمی توان پنجره خانه را باز کرد زیرا ناگهان صدای چندین قلاده سگ بصورت همزمان شنیده می شود که موجب ترس کودکان داخل خانه می شود.

کریمی بیان داشت: متاسفانه در روزهای تعطیل نیز شاهد هستیم برخی حامیان حیوانات در زمان مواجه با آنان، با غذا دادن و مهربانی کردن، حضور آنان را در شهر بیشتر می کنند درحالی که شهروندان آسیب می بینند؛ حتی بارها شاهد بودم که زمان زنده گیری سگ ها توسط شهرداری، حامیان حیوانات مانع می شوند.

جالب توجه این است که اکنون شرایط حضور سگ های بلاصاحب در منطقه به گونه ای شده است که حتی برخی از حامیان حیوانات خواستار ساماندهی و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب هستند.

آنان معتقد هستند: انتقال سگ های بلاصاحب توسط شهرداری و دهیاری ها به منطقه گندک بدون عقیم سازی یعنی دوچندان کردن مشکل، چرا که با تولید مثل و ازدیاد آن‌ها و از سوی دیگر نبود آب و غذا، مشکلات عدیده ای را شاهد خواهیم بود.

ممانعت برخی حامیان حیوانات از اجرای دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد

پیش از این ، به نقل از نقی میرزاکریمی، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند که معتقد است: متاسفانه عده‌ای تحت عنوان حامی حیوانات از اجرای دستورالعمل کنترل سگ‌های ولگرد ممانعت می‌کنند و با نظرات خودسرانه و غیر کارشناسی باعث افزایش سگ های ولگرد شده اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: آیا می توانند عقاید خاص خود که بر خلاف قانون و دستورالعمل های مربوطه مانند گرفتن پتو برای سگهای ولگرد، سفره انداختن برای آنها، تشویق مردم به غذادادن در کوچه و خیابان، جلوگیری از ساماندهی سگ‌ها توسط عوامل شهرداری و دهیاری‌ها و … را بر جامعه تحمیل کنند؟

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند ادامه داد: آیا اینکه شماره کارت برای غذا دهی و کمک به سگ‌ها منتشر می‌کنند، قانونی است و آیا سوءاستفاده از احساسات مردم و استفاده ابزاری از سگ‌ها جهت ایجاد منبع درآمد برای برخی افراد بر مبنای قانون است؟

میرزاکریمی بیان داشت: بنابر گزارش شبکه بهداشت شهرستان دماوند در سال گذشته، بیش از یکهزارو ۲۰۰ مورد سگ گزیدگی ثبت شده که بیش از چهار میلیارد تومان فقط برای واکسن این افراد بجزو خدمات درمانی مانند پانسمان، شستشو و… هزینه شده است.

وی افزود: در کنار این هزینه ها، اعداد و رقم هایی که برای زنده گیری و سایر اقدامات توسط شهرداری ها و دهیاری ها هزینه می شود نیز بخش دیگری از این هزینه ها است ولی باز هم مردم گرفتار وضع موجود هستند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند به عدم اجرای دقیق دستورالعمل سگهای ولگرد اشاره کرد و گفت: در بند ز و ح دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌ها به صراحت تکلیف غربالگری سگ‌های مفید و غیر مفید مشخص شده و حتی سگهای مفید و اصیل هم نباید مجدد به بهانه اینکه عقیم سازی شده و با یک پلاک کوبی به سطح شهر برگردند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: چنانچه شخصی متقاضی نگهداری سگ باشد، می بایست با اخذ تعهد عدم رهاسازی و انجام معاینات دوره ای و مراقبت بهداشتی و داشتن شرایط مناسب نگهداری تحویل گیرد نه اینکه ما سگ‌های ولگرد را با هزینه های سنگین جمع‌آوری کنیم و مجدد بعد چند روز به شهر برگردند چون عده‌ای مخالف غربالگری‌اند؟!

میرزاکریمی بیان داشت: اینکه می گویند سگ‌ها اینجا حضور داشته اند و ما انسان ها با ساخت شهر و روستا محیط آنان را اشغال کرده‌ایم، غلط و غیر کارشناسی است؛ چون سگ‌ها موجودات اهلی هستند و همواره با انسان ها زندگی کرده و می بایست صاحب داشته باشند و در محیط طبیعی و حیات وحش جایگاهی ندارند و در طبیعت هم به تنوع زیستی و گونه‌های ارزشمند جانوری و حیات وحش کشور آسیب می رساند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دماوند ادامه داد: گزارش کامل و جامع در خصوص سگ‌های ولگرد به فرمانداری شهرستان دماوند ارسال شده و جلسات مربوطه تشکیل و مردم شاهد ساماندهی سگ‌ها خواهند بود.

شهرستان دماوند در شرق استان تهران قرار دارد.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.