اخبار شهرستان ورامیناخبارخبر مهمدر استان

کوچ بهاره عشایر ورامین، پیشوا و قرچک به مراتع قشلاقی آغاز شد

رئیس امور عشایر شهرستان ورامین گفت: کوچ بهاره ۲۳۲ خانوار عشایر شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک به سمت مراتغ قشلاقی سیاه کوه در جنوب ورامین آغاز شد.

به گزارش شجرنیوز از ورامین، محمد بختیاری  رئیس امور عشایر شهرستان ورامین روز پنجشنبه اظهار داشت: هر سال با آغاز فصل بهار، ۲۳۲ خانوار عشایر شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک به سمت مراتع قشلاقی جنوب ورامین واقع در منطقه سیاه‌کوه کوچ تا دام‌های سبک از علوفه مراتع به وسعت ۲۵۰ هزار هکتار استفاده کنند.

وی یادآور شد: علاوه بر بهار، در فصل زمستان نیز این کوچ انجام می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته و بارش‌های مناسب، آبگیری تالاب فصلی بندعلیخان امسال انجام شد و وضعیت پوشش گیاهی مراتع برای چرای دام مناسب است.

بختیاری اضافه کرد: امسال ۵۰ هزار رأس دام سبک از تاریخ دهم فروردین ماه در مراتع مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: اداره امور عشایر شهرستان ورامین به منظور سهولت دسترسی عشایر به مراتع قشلاقی، ۵۰ کیلومتر از راه‌های عشایری را مرمت و با احداث چهار مخزن ذخیره آب بتنی، احداث چندین آبشخور و نیز چند دهانه پل دسترسی دام‌ها به آب و مراتع را تسهیل کرده است.

رئیس امور عشایری شهرستان ورامین اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته، امسال ۱۵ کیلومتر از مسیر رودخانه موسوم به شور و شیرین (جاجرود) لایروبی شد تا آب‌های حاصل از بارندگی‌های فصلی به سمت تالاب بندعلیخان هدایت شده و وضعیت پوشش گیاهی برای چرای دام مناسب شود.

بختیاری گفت: به منظور سهولت دسترسی دام‌ها به آب، همچون سال‌های گذشته کار آبرسانی سیار به مراتع در فصل چرا صورت می‌گیرد و عشایر می‌توانند برای هماهنگی بیشتر با شماره تلفن ۰۹۱۲۱۴۴۶۹۸۳ تماس حاصل کنند.

مراتع جنوبی دشت ورامین در منطقه سیاه کوه بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده است.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.