اخبار شهرستان قدساخبارخبر مهمدر استان

اجرای پویش هر خانه یک درخت در شهرقدس

پویش هر خانه یک درخت از سوم اسفند ماه با کاشت سه نهال در منزل سه شهروند آغاز شد و مسئولان شهری این شهر امیدوارند با ادامه این پویش خانه های شهرقدس سبزتر از قبل شود.

به گزارش شجرنیوز از شهرقدس، شاید روز یا هفته درخت و درختکاری تلنگری به انسان برای حفظ محیط زیست اطرافش و اهمیت درخت در طبیعت و زندگی انسان باشد اما واقعیت امر این است که هر روز را باید روز درخت کاری بدانیم چراکه با توجه به شرایط اقلیمی و چهار فصل بودن جای جای کشورمان، ما می توانیم هر روز درخت بکاریم.

اما در ایران از ۱۵ تا ۲۲ اسفند به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند روز درختکاری است و در این راستا شهرداری شهرقدس در استان تهران پویشی راه انداخته تا سنت درختکاری در هر منزلی بیش از پیش زنده شود.

در این طرح اولویت با درختان مثمر بوده و شهروندان می توانند جهت ایجاد فضای سبز مقابل منازل خود به رایگان از خدمات فضای سبز شهرداری بهره‌مند شوند.

شهروندان می توانند با ارسال پیامک به شماره تماس ۰۹۳۸۱۳۴۵۷۷۸ در این پویش سهیم باشند.

میترا بختیاری فارغ‌التحصیل دکتری دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس در رشته کشاورزی در این باره به ایرنا گفت: در تمام روزهای سال می توان به درختکاری پرداخت اما با رعایت اصول کاشت نهال و اگر کاشت در محیطی بیشتر از باغچه کوچک، یا باغ باشد، بهتر است با حضور و راهنمایی کارشناس باشد تا بهترین نتیجه را بگیریم و از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم.

این کارشناس با توجه به اهمیت درختان و فضای سبز یادآوری کرد که هر درخت سالانه به اندازه نیاز چندین انسان گاز دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن تولید می کند.

بختیاری خاطرنشان کرد: همانطور که کاشت درخت در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما اهمیت دارد و روز درختکاری گرامی داشته شده، حفظ و نگهداری آن نیز به همان میزان مهم است.

وی با بیان اینکه از مباحث قابل ذکر در حفظ و نگهداری درختان، توجه به آفات و بیماری های گیاهی است، ادامه داد: روش مبارزه و کنترل آفات نیز متغیر بوده و مبارزه با آنها محتاج سموم مختلف در اندازه ها و زمانهای مناسب است.

این کارشناس کشاورزی به شهروندان توصیه کرد از مصرف خودسرانه سموم و قارچ کش ها خودداری کنند چرا که موجب آلودگی های آب، خاک و هوا شده و گاهی استفاده نابجا و بیش از اندازه موجب از بین رفتن حشرات مفید، جانوران، گیاهان و محصولات زراعی خواهد شد.

بختیاری از هرس درختان به عنوان امری تخصصی یاد کرد و افزود: هرس با شکستن و بریدن شاخه ها متفاوت است، این امر با توجه به نوع درخت، روش و میزانش متغیر بوده و در انواع درختان و درختچه ها روش خاصی دارد.

وی ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی یادآور شد: یادمان باشد فقط کاشت درخت ملاک حفظ محیط زیست و انجام کار فرهنگی نیست بلکه نگهداری مناسب درختان از جمله آبیاری کافی، دفع آفات و بیماری‌ها و هرس به موقع به حفظ این گوهر گرانبها کمک می کند.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.