صنعت و تجارتمجله شجر

شهرک صنعتی شهریار پیشرو در تولید

شهرک صنعتی شهریار با 500 هکتار و 562 کارخانه در شهرستان شهریار منطقه صفادشت قرار دارد که یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی در استان تهران می باشد

اگر در استان تهران ساکن هستید شاید بارها نام شهرک صنعتی شهریار را شنیده باشید، یا حتی اگر گذرتان به جاده لم آباد و جاده ده شیش خورده باشد، متوجه یکی از بزرگترین و بهترین شهرک های صنعتی در استان تهران شده باشید.
شهرک صنعتی شهریار واقع در جاده لم آباد، بلوار سیاح، خیابان شهید عباس بیات 8 کیلومتری جاده به سمت محمود آباد است. جالب است که بدانید بسیاری از شرکت های دانش بنیانی که در این شهرک مستقر هستند، با کیفیت ترین محصولات را تولید می کنند.
همچنین تعداد واحد های صنعتی بزرگ شهریار به 259 واحد می رسد که بخش بزرگی از نیاز تولید کشور را تامین می کند. احتمالا نام تعدادی از این واحد ها برای شما آشناست و بارها از محصولاتشان استفاده کرده باشید. به عنوان مثال می توان به کارخانه های حلوای عقاب و کاله اشاره کرد.

مزایای ایجاد واحد صنعتی در شهریار

از مزایای ایجاد واحد صنعتی در شهرک صنعتی شهریار می شود به عدم نیاز به دریافت مجوز از سوی سازمان های متعدد اشاره کرد. همان طور که می دانید گرفتن مجوز های مختلف پروسه بسیار طولانی و زمان‌بری دارد؛ حال برای تسهیل روند کار در شهرک های صنعتی، بسیار منطقی است تا زمان گرفتن مجوز به حداقل برسد و صنایع مختلف با سرعت بیشتری فعالیت خود را آغاز کنند.
یکی دیگر از مزایای شهرک صنعتی این است که هزینه های صنایع را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد چرا که از خدمات مشترک مانند آب، برق، فاضلاب، تلفن و گاز استفاده می کنند.

چرا ایجاد شهرک های صنعتی الزامی است؟

قطعا مهم ترین دلیل ایجاد شهرک صنعتی کاهش ترافیک و آلایندگی است و همه ما می دانیم اگر صنایع و کارخانه ها در شهر ها بودند، آلاینده های ناشی از فعالیت آنها، آب و هوا را بسیار آلوده می کرد و ساکنین شهر بیمار می شدند.
حال برای رفع این مشکلات و همچنین کاهش حمل و نقل در شهرها، صنایع به بیرون شهر ها منتقل شدند (فاصله حداقل 20 کیلومتری شهر). این طور شد که علاوه بر نجات شهرها از آلاینده ها، این شهرک ها نقش مهمی را در کاهش نرخ بیکاری جمعیت روستاییان ایفا کردند، با پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده، مشخص شد این شهرک ها به اشتغال اهالی روستاهای همجوار با شهرک صنعتی کمک بسزایی کرده و اکثر روستاییان در این شهرک ها مشغول به کار شده اند.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: لیست آدرس و تلفن شهرک های صنعتی غرب تهران

 

شهرک صنعتی شهریار و بزرگترین کارخانه های آن

شهرک صنعتی شهریار با 500 هکتار و 562 کارخانه در شهرستان شهریار منطقه صفادشت قرار دارد که یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی در استان تهران می باشد و باعث رونق اقتصادی در غرب استان شده است. حال ما در اینجا به بررسی تعدادی از کارخانه های بزرگ شهریار و نوع فعالیت آن ها می پردازیم.

ژلاتین کپسول

می دانستید که ژلاتین کپسول، تنها کارخانه تولید پوکه های سخت ژلاتینی در ایران است؟ در حال حاضر این کارخانه در شهرک صنعتی شهریار واقع شده است. کارخانه ژلاتین محصول، نه تنها از بروزترین و پیشرفته ترین فناوری ها برای تولید محصولات خود بهره می گیرد، بلکه برای افزایش کیفیت محصولات خود با کشور کانادا نیز همکاری می کند.

حلوای عقاب

قطعا یکی از معروف ترین کارخانه های شهرک صنعتی شهریار، کارخانه حلوای عقاب است که با استفاده از بروزترین فناوری ها، محصولات با کیفیتی تولید می کند و این کارخانه توانسته علم و تجربه بالای خود را برای تولید بکار گیرد تا با کیفیت ترین محصولات را در بازار داخلی و خارجی عرضه کند.

کاله

حضور معروف ترین برند ایرانی در جمع کارخانه های شهرک صنعتی شهریار، یکی از دلایل رونق تولید این منطقه شده است. بی شک همه ما حداقل یک بار از محصولات با کیفیت کاله استفاده کرده ایم و شاید نمی دانستید که این کارخانه در غرب استان تهران واقع شده و درصد زیادی از کار آفرینی غرب تهران را به خود اختصاص داده است.

ایران یاسا

نامی آشنا برای صاحبان موتور سیکلت و ماشین های سنگین! حال می خواهیم با یکی از بزرگترین کارخانه های ایران و استان تهران آشنا شویم. ایران یاسا، در زمینه تولید تیوب دوچرخه و موتورسیکلت فعالیت می کند. حتی این کارخانه، تیوب مورد نیاز برای ماشین آلات و ادوات کشاورزی را هم تامین می کند.

پژوهش صنعت مدرن

پژوهش صنعت مدرن، کارخانه تولید چراغ جلو ماشین های سبک و سنگین است و همین طور با ایران خودرو و سایپا همکاری کرده و بخش زیادی از نیاز خودروسازان به چراغ جلو را تامین می کند، اما پژوهش صنعت مدرن، دو کارخانه دارد که فقط یکی از آنها در جنوب غرب تهران و شهریار واقع شده است.

معایب شهرک های صنعتی

حال فرض کنید کارخانه های کوچک و بزرگ بسیاری در شهرک های صنعتی وجود دارند، با این حجم کارخانه و کارگر شهرک های صنعتی چه مشکلاتی می توانند داشته باشند؟
قطعا مشکل بسیاری از کارگران برای کار در شهرک صنعتی، نبود امکانات ایاب و ذهاب، بد مسیری و گرانی اجاره بهاست. بسیاری از این کارگران چاره ای به جز اسکان غیر قانونی در حوالی شهرک صنعتی ندارند و برای تامین نیاز های خود ناچار هستند مسیرهای طولانی را تا شهر بپیمایند. مشکلاتی از این قبیل سبب شده علی رغم وجود فرصت های شغلی بسیار در شهرک های صنعتی، کارگران تمایل چندانی برای حضور در این شهرک ها نشان ندهند.

نتیجه گیری

وجود شهرک های صنعتی، بسیار برای پیشرفت یک منطقه حائز اهمیت است و همین طور آلودگی را از شهرها دور می کند اما بزرگترین مشکلات این شهرک ها که مانع از توسعه زیاد شهرک های صنعتی می شود؛ نبود زیر ساخت های مناسب اعم از گاز، برق، آب، امکانات رفاهی و شرایط بسیار سخت کاری در این شهرک ها است که اگر این مشکلات وجود نداشت هم کارگران زیادی خواهان کار در شهرک های صنعتی بودند و هم توسعه قابل توجهی در شهرک های صنعتی صورت می گرفت اما متاسفانه هنوز هم این شرایط سخت برای کارگران پابرجاست.
اما در حال حاضر شهرک صنعتی شهریار احداث زیر ساخت ها را آغاز کرده و بسیاری از این مشکلات ذکر شده را ندارد به همین دلیل است که تبدیل به بهترین شهرک صنعتی غرب استان تهران شده است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.